USA Update #1

Der er lidt stille på bloggen for tiden og det er der en simpel grund til. Jeg er pt på ferie i USA, mere præcist New York City som første stop (mere om næste stop i senere indlæg), og jeg syntes jeg ville bruge bare en lille smule tid på at fortælle lidt om hvad dagene i New York City har bidraget med.

Dag et bød på utrolig meget tid i et fly og da vi endelig landede i Newark lufthavn var vi heldige at finde noget busservice ind til selve byen. Det fortrød vi godt nok halvvejs igennem turen. Chaufføren så vidt vi ved kendte vist ikke så meget til proper kørsel; det var bremse, speeder, bremse, speeder, bremse, speeder og så videre. Det var til at få dårlige nerver af. Oven i hatten kørte han så tæt på bilerne foran at man praktisk talt kunne ånde bilens fører foran i nakken. Dette resulterede i at vi stod af et stop før planlagt, bare for at komme af dødsbussen! Det betød jo så at vi også måtte gå lidt længere for at finde hotellet, men i sidste ende er jeg bare glad for at vi nåede frem efter den lange tur. Endnu mere glad blev jeg for at vi kunne komme afsted for at finde noget ordenligt man efter flymad på vej herover. Vores sult og sene ankomst gjorde at vi endte på en belgisk pub et par gader væk hvor vi fik en okay burger. Det første sted vi faldt over var en lille hyggelig Plaza med udendørs borde, men der var halvanden times ventetid og det kunne min mave ikke håndtere.
Herefter havde vi vores første turist oplevelse; et smut forbi Times Square gennem Broadway. Nu har jeg været i New York en enkelt gang før, så det var primært Kæresten den havde den store turist oplevelse, men det er nu altid imponerende at se Times Square om aftenen i al sin lysforurening. Vi blev der dog ikke særlig lang tid, for vi var begge held udkørte og ved at falde om af træthed, så efter et hurtigt smut forbi Disney butikken ( hvor jeg købte min første souvenir) gik vi hurtigt hjem og fik noget søvn.

imageAnden dag var vi virkelig turister! Vi startede med den typiske bådtur ud til Lady Liberty og Ellis Island. Hold nu op hvor er der mange mennesker sådan et sted. Hvad vi ikke havde forventet var dog et Security check for at komme på båden der skulle sejle os ud til øen. Det var næsten lige som at være tilbage i lufthavnen igen, det var lidt af en overraskelse. Sidst jeg var her var jeg bare på en båd der sejlede forbi Lady Liberty, den her gang kom vi ud på selve øen og kunne se hende helt up close. Hele vejen rundt om øen næsten er der kamp om de gode FOTO muligheder, og alle render rundt med de store næsten professionelle kameraer. Man tager et skridt, holder pause for nogle der lige skal tage et billede og så et skridt mere, pause og så videre. Det var lidt anderledes på Ellis Island, her var der et decideret museum og det var vildt interessant at gå rundt i omgivelserne som de tidlige immigranter selv skulle igennem. Jeg elsker at se sådan nogle gamle steder der emmer af historie og som man næsten kan suge til sig.

Herefter fandt vi en af de måske skjulte skatte i New York i form af det de kalder The Highline. Det er en gammel nedlagt togbane som er blevet omkonstruktureret til en park gangbro, med blomster og små jungle lign områder. Det var dejligt forfriskende med en gåtur langs den og at se en anden side af New York på den måde. Selvom det ikke er alle der kender til den, var den stort befolket alligevel, hvilket overraskede mig en smule.
Vi sluttede dagen af med en tur op i Rockefeller Tower for at se byen oplyst i nattens skær og sikke et syn, men hold op hvor er der koldt deroppe på toppen når solen er gået ned. Før vi kom to the top of the rock, var vi på endnu en desperat jagt efter aftensmad. Det endte med at vi tilfældigvis faldt over en restaurant vi havde kigget på i vores turguide, men havde opgivet at finde. Det vidste sig at være endnu en oplevelse at komme på en fransk lille bistro. Sikke engagement og decor har jeg ikke oplevet længe og vi følte os ærligt talt lidt malplaceret, men da maden kom glemte vi alt om det, for det var det hele værd. Desværre fik jeg ingen billeder, det var stedet lidt for fint til at jeg kunne få mig til.

Dag 3 var vi knap så meget turister og vi tog det hele lidt mere afslappet. Vores billet til Rockefeller var sådan en kombinationensbillet med Museum of Modern Art (MoMa), så der startede vi vores dag med at være kulturelle. Der var meget flot kunst, men også meget mærkeligt som jeg ærligt talt ikke kunne se skulle væver kunst, men sådan er det nu om dage. Bagefter gik vi op af den fine del af Fifth Av. Og til Central Park. Vi fandt noget frokost og spiste en slags bænke-picnic i parken og gik en afslappet tur gennem parken. Jeg syntes CP er super hyggelig, og sidst jeg var her tog jeg mig ovenikøbet den frihed at tage en lur derinde. Det gjorde vi godt nok ikke den her gang, istedet fandt vi en is, og gik derefter hjemad mod hotellet. Søndag aften havde vi nemlig billetter til hvad jeg personligt mener var højdepunktet på vores tur; et dinner Cruise på Hudson river med 4 retters menu og udsigt til byen i aftenbelysning. Det var en smule dyrt, men alle pengene værd og maden var fabelagtig og selve oplevelsen i sig selv var noget for sig selv. Det er svært at beskrive i flere detaljer hvordan turen var for det var så surrealistisk på flere måder. Maden i sig selv var tæt på gourmet og vi var begge dejligt mætte sidst på aftenen, og jeg fik min cheesecake i New York, hvilket var et af mine mål for weekenden. Mellem hvert måltid havde vi mulighed for at gå udenfor og nyde udsigten i løbet af turen, og som tusmørke blev til mørke var hver udsigt forskellig og fortryllende på hver måde. Desværre som mørket faldt kunne min Tlf ikke tage så gode billeder, så det må vente til jeg kommer hjem og får kameraet tømt.

Sidste dag forløb sig med en hyggelig og afslappet sidste gåtur ned af Broadway og se på nogle sidste butikker. Så var det ellers check ud og videre til lufthavnen. Det havde vi ladet os fortælle ville tage omkring en time med airport shuttle bus, det tog det så ikke og vi ankom endnu tidligere end planlagt til en lufthavn med halvdelen under ombygning og derfor meget lidt at lave. Valget var enten at finde nogle gode drinks eller sidde og stirre lidt ud i luften. Kæresten tog styringen og vi endte med et par gode drinks til at fordrive tiden med, eftersom vores fly også blev næsten to timer forsinket.

Nu er vi heldigvis ankommet til Orlando, Florida og kan se frem til et par dage med familie hygge og forlystelsesparker i stor stil. Mere om det en anden gang.